Notiuni:
Dacă unele abordări se raportează la putere ca la un fenomen
marginal, un produs al derapajului autorităţii, altele studiază puterea ca pe o
realitate inerentă comunităţilor umane.
Într-o primă accepţie, “noţinea de putere serveşte de cele
mai multe ori pentru a dsemna capacitatea
unui actor dat de a ajunge la rezultatele urmărite şi, în special, de a realiza
acţiuni eficiente.” (2, p: 220).
În acest sens, puterea este o caracteristică a tuturor
acţiunilor umane care se înscriu pe coordonatele eficienţei. Această aserţiune
este prea vagă pentru a fi utilizată în situaţii concrete, dovadă că, din
perspectiva ei ne-ar fi greu să diferenţiem între poziţia profesorului şi aceea
a elevilor în cadrul câmpului educativ şcolar. Şi profesorul şi eleviii
controlează în mod eficient un ansamblu întreg de activităţi, unele chiar
comune.
Chiar şi aşa, analiza acestei definiţii a puterii relevă trei
elemente importante: - primul element pe care îl subliniază François Chazel
este acela al relaţiei directe dintre putere şi acţiune, puterea desemnând acea
intervenţie capabilă să altereze cursul unei acţiuni;
- al doilea element subliniază capacitatea puterii de a
<produce rezultate>, de a îndeplini, de a realiza, capacitate redată prin
sintagma putere de a…; se subliniază
astfel latura eficientă a puterii, latură care relevă o dimensiune conexată: puterea asupra…;
- al treilea element ne trimite la persistenţă ca trăsătură a
puterii care relevă tocmai continuitatea acesteia. Puterea nu reprezintă un fenomen
episodic, care se manifestă din când în când, ci reprezintă mai degrabă o
constantă, fie în formă potenţială, fie în formă actualizată.