Poezia
"Sfarsit de toamna" a aparut in "Convorbiri literare" in
anul 1868.
Titlul poeziei
sugereaza infatisarile specifice si transformarile pe care le sufera natura in
anotimpul toamna. Enumerarea elementelor care caracterizeaza acest anotimp
es,te insotita de tristetea cu care poetul priveste cum cocostarcii si
randunele,,isi "pajasesc in graba cuiburile, fug de "zile rele",
iar cardurile de socorjj Sunt urmarite "de al nostru jalnic dor";
"vesela verde campie" este acum "trista, vestezita",
"lunca batuta de bruma acum pare ruginita", "nouri negri plini
de geruri" se ridica inspre cer "din tuspatru parti a lumei",
"soarele iubit s-ascunde", iar cardul "de corbi iernatici",
"croncanitori", va trece prin vazduhul rece.Structura, semnificatii,
mijloace artisticePoezia "Sfarsit de toamna" de Vasile Alecsandri
este alcatuita din patru catrene si imbina descrierea naturii cu trairile
interioare ale eului liric. Elementele din natura care contureaza anotimpul
toamna si asupra carora se opreste poetul apartin atat spatiului terestru
-pasarile, campia, lunca - cat si celui cosmic - cerul, norii, soarele.
Descrierea
naturii si exprimarea sentimentelor sunt construite in mod gradat, de la
contemplatie la simtire profunda.in prima strofa sunt surprinse elemente ce
fixeaza timpul -sfarsitul toamnei: "Oaspetii caselor noastre" -
pasarile calatoare - au plecat deja, fapt sugerat de verbele la timpul perfect
compus - "parasit-au", "au fugit", "pribegit-au"
- si prin epitetul personificator "zile rele". Ultimul vers al
acestei strofe subliniaza in mod direct sentimentul de tristete de care este
cuprins sufletul poetului si pe care acesta il exprima printr-un epitet, in
inversiunea "jalnic dor".
In strofa a
doua, poetul se opreste asupra aspectelor din natura ce sugereaza degradarea ei
in acest moment al anotimpului toamna. Pentru a fi mai sugestiv, Alecsandri
foloseste antiteza dintre aspectul naturii in timpul verii si cel de acum,
natura fiind umanizata prin starile aflate si ele in antiteza, idee ilustrata
prin epitete personificatoare, "vesela"-"trista" sau prin
epitete ce compun imaginea vizuala, "verde"-"vestezita".
insusirile omenesti atribuite naturii sunt redate si prin personificarile:
"se ridica () nouri negri"; "soarele () s-ascunde".
Atmosfera apasatoare de toamna are o puternica rezonanta in sufletul poetului,
provocandu-i un sentimente de profunda tristete, de deprimare, pe care le
comunica in mod direct prin intermediul eului liric. Caderea frunzelor il indeamna
la meditatie si, printr-o comparatie intre viata omului si ciclul naturii, el
aseamana desfrunzirea crengilor cu pierderea iluziilor omenesti, sugerand
astfel o stare psihica sfasietoare : "Frunzele-i cad, zbor in aer si de
crengi se dezlipesc / Ca frumoasele iluzii dintr-un suflet omenesc".
In strofa a
treia, tristetea poetului se transforma in teama, deoarece acum cerul este
coplesit de prezenta amenintatoare a norilor "plini de geruri", iar
comparatia "ca balauri din poveste" accentueaza atmosfera infricosatoare
cauzata de apropierea iernii. Regretul dupa zilele insorite este redat prin
epitetul "soarele iubit". Spatiul cosmic este dominat de culoarea
neagra, epitetul cromatic "nouri negri" si prezenta cardului de corbi
sugerand moartea naturii.Apropiata sosire a iernii, ilustrata in ultima strofa
printr-o personificare dublata de o repetitie - "iarna vine, vine pe
crivat calare" - este anuntata de vantul care "suiera prin hornuri
raspandind infiorare". Toate fapturile sunt speriate: "Boii rag, caii
rancheaza, cainii latra la un loc". Spaima din natura cuprinde si sufletul
omului, care "trist, cade pe ganduri si s-apropie de foc".Imaginea
toamnei este conturata atat prin imagini vizuale, cat si prin imagini auditive.
Versurile lui Alecsandri vizualizeaza pentru cititori, prin epitete cromatice
si in mod gradual, culorile specifice acestui anotimp: de la verde-galbui -
"Vesela verde campie acu-i trista, vestezita", la ruginiu -
"Lunca () pare ruginita" si gri-negru - "nouri negri",
creand imagini vizuale.Cardul de corbi "croncanitori", vantul
"suiera prin hornuri", boii "rag* , caii "rancheaza"
si cainii "latra", sunt imagini auditive alcatuite din manifestari
specifice naturii si fiecarei vietuitoare, pentru a ilustra spaima cauzata de
apropiata iarna.Tabloul nu este lipsit de vivacitate. Imagini motorii se
intalnesc in toate strofele si sunt conturate prin verbe de miscare sugestive:
"cardurile de cocoare insirandu-se-n lung zbor", "Frunzele-i
cad, zbor in aer", "se ridica-nalt pe ceruri () nouri negri",
"Soarele iubit s-ascunde", "Trece-un card", "Omul ()
s-apropie de foc" si sunt realizate stilistic si prin
personificari.Descrierea tabloului natural este concreta, obiectiva,
constatativa, in cadrul careia se manifesta pregnant elementele abstracte ale meditatiei
si gandirii, procedeu cu totul nou in realizarea pastelurilor. Astfel,
comparatiile "Ca frumoasele iluzii dintr-un suflet omenesc" si
"Ca balauri din poveste, nouri negri, plini de geruri" ilustreaza o
reflectare asupra conditiei umane si o referire la mitologia populara,
exprimand ideea armoniei dintre om si natura.
Prozodia. Poezia
are ritm trohaic, rima este imperecheata, iar versurile lungi, specifice
pastelurilor lui Alecsandri, au masura de 15-16 silabe.
Vasile
Alecsandri se situeaza in fruntea poetilor pasoptisti, pastelurile sale
constituind primul moment de stralucire a poeziei romane inainte de Eminescu.
Titu Maiorescu a considerat ca aceste creatii lirice sunt "insufletite de
o simtire asa de curata si de puternica a naturei" si sunt scrise
"intr-o limba asa de frumoasa", incat il determina pe marele critic
sa-1 declare pe Vasile Alecsandri drept "Cap al poeziei noastre literare
in generatia trecuta".