Concurenta - componenta a pietei

Note introductive

 

O trăsătură de bază a economiei de piaţă o reprezintă concurenţa, motiv pentru care aceasta este cunoscută şi sub numele de economie concurenţială. Tendinţa oricărui întreprinzător este aceea de a acţiona singur în cadrul pieţei. Ea este, însă, contracarată de reducerea treptată, pe măsura apariţiei de noi întreprinzători, a posibilităţilor de a fi singur pe piaţă.

Toate firmele au concurenţi. De o mare importanţă pentru orice firmă este ca aceasta să aibă concurenţi buni, care pot fi comparaţi cu o binecuvântare. Aceştia sunt ca nişte învăţători care ne măresc viziunile şi ne îmbunătăţesc abilităţile. Concurenţii medii sunt ca o neplăcere. Cei răi sunt o durere pentru competitor. Cei mai periculoşi concurenţi sunt, însă, acei ce seamănă cu compania ta.

Calea spre victorie asupra competitorului este atacul, în primul rand, asupra propriei firme. Trebuie depus un efort enorm pentru a face linia ta de producţie învechită înainte să ţi-o facă concurenţa. Astfel, studierea concurenţei reprezintă, alături de investigarea pieţei, unul din obiectivele centrale ale cercetărilor de marketing.

Concurenţa poate să îmbrace doua forme în funcţie de piaţa-ţintă (şi a nevoilor de consum corespunzătoare) pe care întreprinderile le vizează: concurenţa directă şi concurenţa indirectă. În primul caz, este vorba de relaţiile de concurenţă dintre întreprinderi care se adresează aceloraşi nevoi cu produse similare, iar în cel de-al doilea caz, de relaţiile de concurenţă stabilite între întreprinderi care realizând produse diferite, se adresează unor nevoi diferite sau chiar aceloraşi nevoi ale consumatorilor potenţiali.